ТРАГИЧКИ ХОР У АНТИЦИ И ДАНАС: УЛОГА И ИНСЦЕНАЦИЈЕ

Аутори

  • GORDAN MARIČIĆ Универзитет у Београду, Филозофски факултет
  • MARINA MILANOVIĆ Универзитет у Београду, Филозофски факултет

DOI:

https://doi.org/10.19090/i.2016.27.58-68

Кључне речи:

Дионис, античка трагедија, инсценација, имитација, аутентичност, трагички хор, редитељ

Сажетак

Овај рад бави се улогом и значајем хора у грчком друштву и античкој трагедији. Колико је његова улога у антици била значајна за друштво, али и за самог појединца, сведоче Платонове речи да се млади, уколико пропусте да учествују у хору својих локалних заједница, сматрају недовољно образованим. Хор је током VI века са ширењем Дионисовог култа певао песме у част том веселом трачко-фригијском божанству плодности и вина, а касније се одвојио од обредне тематике издвајањем првог глумца. Теме више нису биле дионизијске и религиозне, већ, шире, митолошке и антрополошке. Развој унутрашњег, интелектуалног, али и социјалног живота у антици ставио је човека у центар интересовања друштва. Хор временом губи своју првобитну и основну функцију одавања поште богу Дионису. Он је и даље неодвојиви део трагедије, али главну радњу и мисију читавог певачко-играчког ансамбла преузимају глумци. Хор сада има споредну улогу која је врло комплексна за инсценацију било које од античких трагедија. У овом раду покушали смо да протумачимо значај хора са друштвеног и уметничког становишта. Закључак до којег смо дошли је тај да прави одговори леже у остварењима, тј. успелим и неуспелим представама. До узорног резултата може се доћи на два начина: правећи представе које треба што више да подсећају на наше поимање античког театра, али и оне које су слободне од те сличности, креативне и подобне да ствараоцу и гледаоцу пруже свепрожимајући утисак о античком миту и драми. Свој глас од срца дајемо другом начину.

Downloads

Download data is not yet available.

Референце

Aeschylus, Prometheus Bound and Other Plays, Translated With An Introduction By Philip Vellacot, London: Penguin Books, 1961.

Aristotel, O pesničkoj umetnosti, prevod s originala, predgovor i objašnjenja napisao M. Đurić, Beograd: Dereta, 2008.

Herodot, Herodotova istorija, preveo: Milan Arsenić, Beograd: Dereta, 2005. (Serbian Cyrillic)

Platon, Zakoni, preveo A. Vilhar, Beograd: Dereta, 2004.

Bajić, S. Od Eshila do naših dana. Pozorišne kritike i eseji, Beograd: Fakultet dramske umetnosti, 2011, 51-64. (Serbian Cyrillic)

Budimir, M. Sa balkanskih istočnika, Beograd: SKZ, 1969. (Serbian Cyrillic)

Crnković, K. „Veliko doba grčkog kazališta”, Latina et Graeca, 33, Zagreb: 1989, 69-80.

Dale, A. M. ’Classical Drama and its Influence, essays presented to H.D.F. Kitto, edited by M.J. Anderson’, The Chorus in the Action of Greek Tragedy, London: 1965.

Đurić, M. N. Istorija helenske književnosti, Beograd: Dereta, 2003. (Serbian Cyrillic)

Foley H. ‘Choral Identity in Greek Tragedy’, Classical Philology, 98/1, 2003, 1-30.

Goldhill, S. How to Stage Greek Tragedy Today, Chicago: The University of Chicago Press, 2007.

Goldhill, S. Reading Greek Tragedy, New York: Cambridge University Press, 1986.

Hristić, J. O tragediji, Beograd: Filip Višnjić, 1998.

______. Pozorišni referati II (Pozorište, pozorište IV), Beograd: Nolit 1996.

Jovanović, R. V. Pozorište i drama, Beograd: Vuk Karadžić, 1984.

Kot. J. Satisfakcija, Preveo s engleskog Đorđe Krivokapić, Scena, br. 5, Novi Sad: 1969, 207-212.

Maričić, G. Satirska drama danas: teorija ili teatar?, Beograd: NNK Internacional, 2008.

Milosavljević, T. Leksika srpskog prizrenskog govora. Doktorska disertacija. Kragujevac: 2016. (Serbian Cyrillic)

Nagy G. ‘Transformations of Choral Lyric Traditions in the Context of Athenian State Theater’, Arion: A Journal of Humanities and the Classics,3/1, 1994/1995, 41-55

Paduano, G. Antičko pozorište. Vodič kroz dela, Preveo s italijanskog Dušan Popović, Beograd: Clio, 2011.

Radulović, I. Maričić, G. Andokid, besednik koji je jednom pogrešio. Beograd-Novi Sad: NNK-Filozofski fakultet u Novom Sadu, 2013. (Serbian Cyrillic)

Rnjak, D. Antički teatar na tlu Jugoslavije. Istorija i savremenost. Zbornik radova, Novi Sad: Matica srpska, 1989, 22-23.

Romilly, de, J. La tragédie grecque, Paris: Quadrige-Puf, 1992.

Stamenković, V. Teorija drame XVIII i XIX vek, Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu, 1985.

Story C., Ian and Allan, A. A Guide to Ancient Greek Drama, Malden, Oxford, Carlton: Blackwell Publishing, 2005.

Weiner A. ‘The Function of the Tragic Greek Chorus’, Theatre Journal, 32/2, 1980, 205-212.

Downloads

Објављено

19. 12. 2016.

Како цитирати

MARIČIĆ, G., & MILANOVIĆ, M. (2016). ТРАГИЧКИ ХОР У АНТИЦИ И ДАНАС: УЛОГА И ИНСЦЕНАЦИЈЕ. ИСТРАЖИВАЊА, часопис за историју, (27), 58–68. https://doi.org/10.19090/i.2016.27.58-68

Bрој часописа

Секција

Чланци

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.