УЛОГА ВИНА У ОБРЕДИМА ПРЕЛАЗА И У ОБИЧАЈИМА О НЕКИМ ПРАЗНИЦИМА

Аутори

  • VESNA MANOJLOVIĆ NIKOLIĆ Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет, Одсек за историју

DOI:

https://doi.org/10.19090/i.2015.26.5-17

Кључне речи:

вино, виноградарство, царина, свечаности, празници

Сажетак

Вино, пиће које је продукт гајења винове лозе и духовни напитак божанског порекла има разнолику употребу: користи се у свакодневним и свечаним приликама, код обележавања крсне славе и важних породичних догађаја, а неизоставно је у хришћанским обичајима и црквеном богослужењу. У тексту  разматрамо сазнања и податке етнолошких истраживања која се тичу обичаја у вези са вином о појединим хришћанским празницима и у обредима прелаза у животном циклусу човека. Обичаји у вези са рођењем детета, склапањем брака и сахраном покојника најзначајнији су обреди прелаза у човековом животном циклусу, као и поштовање многобројних хришћанских празника у којима је употреба вина обавезна. У праћењу обичаја који су део тих обреда, примећујемо да су концентрисани многи веома различити садржаји. Најчешће су резултат разноликих прожимања и сажимања обичаја. Временом,  углавном због савремених погледа и схватања, неки су елементи заборављени, неки поново увођени, али са другачијим значењем.

Рођење детета представља нови почетак, док је свадба следећи важан догађај у животном циклусу човека и уједно једна од највећих обичајних свечаности. Суштински, циљ брака je да обезбеди и регулише важну функцију у животу човека, продужење потомства. Смрт је, у извесном смислу, завршетак животног циклуса човека и веома тужан догађај.  Да би душа покојника имала мира нарочито се водило рачуна да припрема покојника и сама сахрана протекне у складу са традицијом и утврђеним обичајима. Многобројна и разноврсна веровања и ритуали пратили су овај чин, а употреба вина је била неизоставна.

Обичаји о појединим празницима које поштује и слави хришћанска црква и народ на овим просторима су веома разнолики. Бадње вече, Преображење Господње, Усековање главе св. Јована Крститеља и Воздвижење часног крста, неки су од празника о којима се спроводи низ радњи. Суштински, Бадње вече има карактер задушница, као и римске Ларенталије (Larentalia). Код Келта је почетком новембра прослављан празник који обележава долазак зиме, а ритуалним радњама су се потпомагале силе светлости у борби са снагама смрти и таме што је повезано са празником мртвих, у хришћанству задушницама.

У разним веровањима и данас се сматра да се божанства и демони, као и више силе, могу умилостивити и придобити приношењем жртви. Жртве могу да буду крвне, када се жртвују људи, животиње, птице, бескрвне у плодовима, одећи, новцу, хлебу и течне – либација, у пићу као што је вино, ракија, млеко, уље. Вино има двојаку улогу: представља течну, али као  замена за крв и крвну жртву.

Коришћење вина у обичајима из животног човековог циклуса и о појединим празницима указује, пре свега, на његову улогу као посредника између укућана и њихових предака. Обичајне радње које се спроводе окупљају душе предака, а најраширенији начин окупљања је позив на јело и пиће, где  доминирају обредна јела, култни хлебови, а пре свега вино.

По митологији, први култиватори природе су Дионис код Грка, Бахус код Римљана, Курент код Словенаца и Свети Сава код Срба који уче људе како да справљају вино. У Дионисовом култу изражена је тајна живота после смрти, мистерија поновног рађања, у коме лоза и вино имају значајну симболичну улогу. Винова лоза се исто тумачи и у симболици хришћанства, представља свето дрво и симбол бесмртности, а вино пиће богова, младости и вечног живота. У хришћанској митологији, по библијском предању, вино је изједначено са Христовом крвљу, симболизујући тако бесмртност, радост и живот.

Downloads

Download data is not yet available.

Референце

Blagojević, M. Zemljoradnja u srednjovekovnoj Srbiji, Beograd: Istorijski institut, 1973. [Благојевић, М. Земљорадња у средњовековној Србији, Београд: Историјски институт, 1973.]

Bosić, M. Godišnji običaji Srba u Vojvodini, Novi Sad; Muzej Vojvodine 1996. [Босић, М. Годишњи обичаји Срба у Војводини, Нови Сад: Музеј Војводине - Прометеј - Војвођанска банка, Сремска Митровица: Монада, 1996.]

Brmbolić, M. Srednjovekovno oruđe od gvožđa u Vojvodini, Pančevo: Zavod za zaštitu spomenika kulture, 2000. [Брмболић, М. Средњовековно оруђе од гвожђа у Војводини, Панчево: Завод за заштиту споменика културе, 2000.]

Cermanović-Kuzmanović, A., Srejović, D. Leksikon religija i mitova drevne Evrope, Beograd: Savremena administracija, 1992.

Chevalier, J., Ghеrbrant, A. Riječnik simbola, Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske, 1987.

Čajkanović, V. Mit i religija u Srba, Beograd: Srpska književna zadruga, 1973. [Чајкановић, В. Мит и религија у Срба, Београд: Српска књижевна задруга, 1973.]

Člebi, E. Putopis. Odlomci o jugoslovenskim zemljama, Sarajevo: Svjetlost, 1967. [Челеби, Е. Путопис. Одломци о југословенским земљама, Сарајево: Свјетлост, 1967.]

Dimitrijević, S. „Običaji u ličnom i porodičnom životu“, u: M. S. Filipović (ur.) Banatske Here, Zbornik radova, Novi Sad: Vojvođanski muzej, 1958, 232-263. [Димитријевић, С. „Обичаји у личном и породичном животу“, у: М. С. Филиповић (ур.), Банатске Хере, Зборник радова, Нови Сад: Војвођански музеј, 1958, 232-263]

Dinić-Knežević, D. „Trgovina vinom u Dubrovniku u XIV veku“, Godišnjak filozofskog fakulteta u Novom Sadu, 9, 1966, 39-85. [Динић-Кнежевић, Д. „Трговина вином у Дубровнику у XIV веку“, Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, 9, 1966, 39-85.]

Đorđević, Dr. M. „Život i običaji narodni u Leskovačkoj Moravi“, u: B. Drobnjaković (ur.), Srpski etnografski zbornik, 70, Život i običaji narodni, 31, Beograd: Naučno delo, 1958. [Ђорђевић, Др. М. „Живот и обичаји народни у Лесковачкој Морави“, у: Б. Дробњаковић (ур.), Српски етнографски зборник књ. 70. Живот и обичаји народни књ. 31, Београд: Научно дело, 1958.]

Ivić, P., Grković, M. Dečanske hrisovulje, Novi Sad: Institut za lingvistiku, 1976. [Ивић, П., Грковић, М. Дечанске хрисовуље, Нови Сад: Институт за лингвистику, 1976.]

Jovanović, D. Vršačko vinogorje, Vršac: Narodni muzej, 1996. [Јовановић, Д. Вршачко виногорје, Вршац: Народни музеј, 1996.]

Kulišić, Š. „Vino“, u: Š. Kulišić, P. Ž. Petrović, N. Pantelić (ur.), Srpski mitološki rečnik, Beograd: Nolit, 1970a, 70. [Кулишић, Ш. „Вино“, у: Ш. Кулишић, П. Ж. Петровић, Н. Пантелић (ур.), Српски Митолошки речник, Београд: Нолит, 1970а, 70.]

______. „Badnjak“, u: Š. Kulišić, P. Ž. Petrović, N. Pantelić (ur.), Srpski mitološki rečnik, Beograd: Nolit, 1970b, 13-15. [„Бадњак“, у: Ш. Кулишић, П. Ж. Петровић, Н. Пантелић (ур.) Српски Митолошки речник, Београд: Нолит, 1970b, 13-15.]

______. „Badnje veče“ u: Š. Kulišić, P. Ž. Petrović, N. Pantelić (ur.), Srpski mitološki rečnik, Beograd: Nolit, 1970c, 15-16. [„Бадње вече у: Ш. Кулишић, П. Ж. Петровић, Н. Пантелић (ур.)Српски Митолошки речник, Београд: Нолит, 1970c, 15-16.]

Kuper, Dž. К. Ilustrovana enciklopedija tradicionalnih simbola, Beograd: Prosveta-Nolit, 1986.

Latinović, D., Trifunović, Lj. Tradicionalno vinogradarstvo i vinarstvo u Vojvodini, Kulpin: Poljoprivredni muzej, 2001. [Латиновић, Д., Трифуновић Љ. Традиционално виноградарство и винарство у Војводини, Кулпин: Пољопривредни музеј, 2001.]

Manojlović-Nikolić, V. „Prilog proučavanju vinogradarstva u srednjem veku – arheološki podaci“, u: S. Gavrilović (ur.), Balkan i Panonija kroz istoriju, Zbornik radova, Novi Sad: Filozofski fakultet u Novom Sadu, Odsek za istoriju, 2006, 87-94.

______. „Vinogradarsko oruđe sa srednjovekovnih arheoloških lokaliteta u Vojvodini“, u: D. Mikavica (ur.), Izvori o istoriji i kulturi Vojvodine, Zbornik radova, Novi Sad: Filozofski fakultet, 2009, 5-17. [„Виноградарско оруђе са средњовековних археолошких локалитета у Војводини“, у: Д. Микавица (ур.), Извори о историји и култури Војводине, Зборник радова, Нови Сад: Филозофски факултет, 2009, 5-17.]

Markova, L. V. Bulgarians, calendar customs and practices in foreign countries of Europe. Summer and autumn holidays, Moscow 1978. [Маркова, Л. В. Болгары, Календарные обычаи и обряды в странах зарубежной Европы. Летне-осенние праздники, Москва 1978.]

Maslovarić, D. „Putevima lozoljublja“, u: D. Maslovarić, M. Ristović, (ur.), Vinogradarstvo i vinarstvo u Kruševačkoj župi, Kruševac: Narodni muzej Kruševac, 1990, 5-23. [Масловарић, Д. „Путевима лозољубља“, у: Д. Масловарић, М. Ристовић, (ур.), Виноградарство и винарство у Крушевачкој жупи, Крушевац: Народни музеј Крушевац, 1990, 5-23.]

Petrović, P. Ž. „Žrtva“, u: Š. Kulišić, P. Ž. Petrović, N. Pantelić, Srpski mitološki rečnik, Beograd: Nolit, 1970, 121-128. [Петровић, П. Ж. „Жртва“, у: Ш. Кулишић, П. Ж. Петровић, Н. Пантелић, Српски митолошки речник, Београд: Нолит, 1970, 121-128.]

Popović, I. Antičko oruđe od gvožđa u Srbiji, Beograd: Narodni muzej, 1988. [Поповић, И. Античко оруђе од гвожђа у Србији, Београд: Народни музеј, 1988.]

Radojčić, Đ. Sp. „Srpski rukopis zemljoradničkog zakona“, Zbornik radova Vizantološkog instituta, 3, 1955, 15-28. [Радојчић, Ђ. Сп. „Српски рукопис земљорадничког закона“, Зборник радова Византолошког института, 3, 1955, 15-28.]

Reljić, Lj. „Vino u običajima živtnog ciklusa“, Glasnik Etnografskog muzeja, 54-55, 1991, 221-238. [Рељић, Љ. „Вино у обичајима животног циклуса“, Гласник Етнографског музеја, 54-55, 1991, 221-238.]

Ruvarac, D. Opis srpskih fruškogorskih manastira 1753. godine, Sremski Karlovci: Srpska manastirska štamparija, 1903. [Руварац, Д. Опис српских фрушкогорских манастира 1753. године, Сремски Карловци: Српска манастирска штампарија, 1903.]

Sándor, B. „A Szegedi Nagztáj Népélete“, A móra Ferenc Múzeum Évkönzve, 2, 1976, 568-588.

Sindik, D. „Vinograd“, u: Leksikon srpskog srednjeg veka, Beograd: Knowledge, 1999. [Синдик, Д. „Виноград“, у: Лексикон српског средњег века, Београд: Knowledge, 1999.]

Solovjev, A. „Srpska crkvena pravila iz XIV veka“, Glasnik Skopskog naučnog društva, 14, 1934, 34-42. [Соловјев, А. „Српска црквена правила из XIV века“, Гласник Скопског научног друштва, 14, 1934, 34-42.]

Stanojev, N. Srednjovekovna naselja u Vojvodini, Novi Sad: Muzej Vojvodine, 1996. [Станојев, Н. Средњовековна насеља у Војводини, Нови Сад: Музеј Војводине, 1996.]

Škarić, M. Đ. „Život i običaji „Planinaca“ nad Fruškom Gorom“, u: J. Erdeljanović (ur.), Srpski etnografski zbornik, 54, Život i običaji narodni, 24, Beograd: Srpska kraljevska akademija, 1939. [Шкарић, М. Ђ. „Живот и обичаји „Планинаца“ под Фрушком Гором“, у: Ј. Ердељановић (ур.), Српски етнографски зборник, 54. Живот и обичаји народни, 24, Београд: Српска краљевска академија, 1939.]

Zečević, S. „Uvođenje neveste u novi domaći kult“ [Зечевић, С. „Увођење невесте у нови домаћи култ“,] u: Z. Kumer (ur.), Zbornik XII kongresa jugoslovаnskih folkloristоv-Celje 1965, Ljubljana: Savez udruženja folklorista Jugoslavije, 1968, 163-169.

Downloads

Објављено

06. 01. 2016.

Како цитирати

MANOJLOVIĆ NIKOLIĆ, V. (2016). УЛОГА ВИНА У ОБРЕДИМА ПРЕЛАЗА И У ОБИЧАЈИМА О НЕКИМ ПРАЗНИЦИМА. ИСТРАЖИВАЊА, часопис за историју, (26), 5–17. https://doi.org/10.19090/i.2015.26.5-17

Bрој часописа

Секција

Чланци

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.