PRUGA BEOGRAD–BAR 1952–1976 ISTORIJA FINANSIRANJA NAJVEĆEG INFRASTRUKTURNOG PROJEKTA U SOCIJALISTIČKOJ JUGOSLAVIJI

Autori

  • Danijel Kežić Christian-Albrecht-Universität zu Kiel Philosophische Fakultät Historisches Seminar Osteuropäische Geschichte

DOI:

https://doi.org/10.19090/i.2011.22.455-476

Ključne reči:

Pruga Beograd–Bar, finansiranje izgradnje pruge, narodni zajam za izgradnju pruge B–B, kredit Međunarodne banke za obnovu i razvoj, udeo Federacije u finansiranju izgradnje pruge, privredna reforma, decentralizacija privrednog sistema 1971

Apstrakt

Pruga Beograd–Bar je bila najveći i najskuplji infrastrukturni projekat u socijalističkoj Jugoslaviji. Izgradnja pruge je trajala 25 godina, i u ovom periodu između 1951. i 1976. godine je politički i ekonomski sistem u Jugoslaviji nekoliko puta bio temeljno reformisan. Sve te promene su direktno uticale na izgradnju ovog velikog projekta, a naročito na pitanje finansiranja izgradnje pruge, koje je od samog početka bilo u centru pažnje. U vezi sa ovim pitanjem su vođene diskusije između predstavnika različitih republika na saveznom nivou pedesetih godina. Krajem šezdesetih godina dvadesetog veka pitanje finansiranja izgradnje pruge Beograd–Bar dospeće i u javno mnenje, i postati predmet diskusija i svađa između jugoslovenskih republika. Predstava o tome da su građani SR Hrvatske i SR Slovenije protiv svoje volje morali da finansiraju dalju izgradnju pruge Beograd–Bar i da je, npr. autoput Split–Zagreb bio žrtva jedne ovakve politike, i dan-danas je živa u hrvatskom i slovenačkom javnom mnenju. Sa druge strane je u srpskom i crnogorskom javnom mnenju još uvek živo sećanje na veliki uspeh koji je ostvaren završetkom izgradnje ove pruge, kao i sećanje na narodni zajam u SR Srbiji i SR Crnoj Gori, kojim je pruga bila „spasena“, jer bi inače bila „žrtva“ privredne reforme i decentralizacije privrednog sistema u Jugoslaviji. Sećanja na prugu, i nepravde u vezi sa finansiranjem izgradnje pruge su živa i jasna, međutim, pravog odgovora na pitanje koliko je izgradnja pruge koštala i ko je tu izgradnju platio i dalje nema. U radu koji sledi naći ćete konkretne i precizne odgovore na ova dva ključna pitanja.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Objavljeno

05. 04. 2013.

Kako citirati

Kežić, D. (2013). PRUGA BEOGRAD–BAR 1952–1976 ISTORIJA FINANSIRANJA NAJVEĆEG INFRASTRUKTURNOG PROJEKTA U SOCIJALISTIČKOJ JUGOSLAVIJI. ISTRAŽIVANJA, časopis Za Istoriju, (22), 455–476. https://doi.org/10.19090/i.2011.22.455-476

Broj časopisa

Sekcija

Članci

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 

You may also start an advanced similarity search for this article.