АНТРОПОМОРФНЕ ПРЕДСТАВЕ НА СРЕДЊОВЕКОВНОМ ПРСТЕЊУ У СРБИЈИ
DOI:
https://doi.org/10.19090/i.2016.27.45-57Кључне речи:
прстење, антропоморфне представе, људске фигуре, археологија, средњи век, СрбијаСажетак
Накит представља веома индикативну и хронолошки осетљиву врсту археолошког материјала који изражава моду и стил једног времена, али и материјални и друштвени статус појединца у оквиру заједнице. Прстење, као и накит у целини, било је саставни део ношње, украс који је човек носио за живота, a често je са њим и сахрањиван. Својим непромењеним обликом - алка, сматра се најконзервативнијим делом накита, а оно што га разликује кроз време и простор јесте материјал и техника израде, орнамент као и облик главе прстена.
Антропоморфне представе на средњовековном прстењу заступљене су на тракастом и на пуно ливеном прстењу које је углавном рађено у бронзи, ређе у сребру. Овако орнаментисано прстење најбројније је из некропола у Миријеву и Трњану, датовано у 12. и прве деценије 13. века.. Према броју приказаних фигура издвојено је прстење украшено са једном и прстење са две људске фигуре. Прстење на чијој глави је приказана једна људска фигура са копљем, мачем или буздованом у руци и ореолом око главе фигуре познато је као прстење са представом светих ратника (Сл. 1: 1, 2), док је прстење са представом људске фигуре такође са оружјем, али без ореола окарактерисано као ратници (Сл. 1: 3–5). На основу разноврсности у приказивању композиције са две фигуре разликујемо прстење с крстом између људских фигура (Сл. 2: 1– 3), уздигнуте руке у гесту благосиљања (Сл. 3: 1–6), с ореолима (Сл. 4: 1–2) и без ореола (Сл. 4: 3–4) око глава приказаних фигура.
Прстење украшено људским фигурама представља релативно честу појаву и на средњовековним локалитетима у Македонији у период од 11. до 13. века. Ближем датовању доприносе и други елементи, а нарочито су значајни, иако ретки, налази новца. Прстен из гроба у Курјачу код Пожаревца (Сл. 3: 4) и прстен из некрополе у Миријеву (Сл. 4: 4) нађени су с новцем византијског цара Манојла I Комнина (1143-1180) што доприноси прецизнијем датовању ових налаза у 12. век
Поједностављен цртеж, скициране фигуре, намећу питање узора по коме су рађене. Могуће је да су средњовековни мајстори узор и инспирацију за приказивање фигуралних композиција на прстењу налазили у нумизматици, у представама са новца. Такође, треба разматрати и неке друге иконографске узоре, на пример са минијатура или мозаика, а у каснијем раздобљу и са фресака. Приказивање људских фигура са ореолом, у гесту благосиљања, као и са крстом између фигура могу се довести у везу и са јачањем хришћанства међу словенским становништвом Балканског полуострва.
Средњовековни накит на територији Србије имао је свој пут развоја са специфичностима и карактеристикама које је наметало тадашње друштво. На то је утицао економски просперитет који је допринео бржем и интензивнијем развоју накита различитих врста, као и културна струјања на овом простору. Коментарисано прстење припада византијском културном кругу, тј. подражава византијске узоре. Стилска уједначеност великог броја примерака указује да је рађено у домаћим радионицама. Такође, на основу материјала, технике и начина украшавања може се закључити да је реч о накиту сеоског становништва.
Downloads
Референце
Bajalović-Birtašević, M. Srednjovekovna nekropola u Mirijevu, Beograd: Muzej grada Beograda, 1960. (Serbian Cyrillic)
Bajalović – Hadži-Pešić, M. Nakit VIII-XVIII veka u Muzeju grada Beograda, Beograd: Muzej grada Beograda, 1984. (Serbian Cyrillic)
Bikić, V. Vizantijski nakit u Srbiji, Beograd: Arheološki institut, 2010.
Dalton, O. M. East Christian art: a survey of the monuments, Oxford: Clarendon press, 1925.
Dalton, O. M. Byzantine Art and Archeology, New York: Dover Publications, 1961.
Maneva, E. Srednovekoven nakit od Makedonija, Skopje: Republički zavod za zaštita na spomenicite na kulturata, 1992. (Macedonian Cyrillic)
Manojlović-Nikolić, V. „O nekim predstavama na srednjovekovnom prstenju u Srbiji“, u: K. Maricki Gađanski (ur.), Antika i savremeni svet: Religija i kultura, Zbornik radova, Beograd: Društvo za antičke studije Srbije, Institut za teološka istraživanja, 2011, 117–126. (Serbian Cyrillic)
______. „Predstave ljudskih figura na srednjovekovnom prstenju“, u: K. Maricki Gađanski (ur.), Antika, savremeni svet i recepcija antičke kulture, Zbornik radova, Beograd: Društvo za antičke studije Srbije, 2012, 173-183. (Serbian Cyrillic)
Marjanović-Vujović, G. „Srednjovekovni grob iz okoline Požarevca“, Starinar XVIII (1967), 1968, 217–222. (Serbian Cyrillic)
______. Trnjane, srpska nekropola (kraj XI-početak XIII vek), Beograd: Narodni muzej, 1984. (Serbian Cyrillic)
Milošević, D. Nakit od XII do XV veka iz zbirke Narodnog muzeja, Beograd: Narodni muzej, 1990. (Serbian Cyrillic)
Popović, I. Rimski nakit u Narodnom muzeju u Beogradu, Beograd: Narodni muzej, 1992. (Serbian Cyrillic)
Pop-Lazić, P. „Iz arheološke zbirke Istorijskog muzeja Srbije“, Zbornik Istorijskog muzeja Srbije, 8-9, 1972, 141–148. (Serbian Cyrillic)
Radojković, B. Nakit kod Srba od XII do kraja XVIII veka, Beograd: Muzej primenjene umetnosti, 1969. (Serbian Cyrillic)
Ćorović-Ljubinković, M. „Prokupački nalaz srpskog srednjovekovnog nakita“, Zbornik radova Narodnog muzeja u Beogradu, I (1956/1957), 1958, 145–159. (Serbian Cyrillic)
Živić, M. „Prstenje iz srednjovekovne zbirke nakita Narodnog muzeja u Zaječaru “, u: Miroslav Lazić (ur.), Arheologija istočne Srbije, Zbornik radova, Beograd: Filozofski fakultet, Centar za arheološka istraživanja, 1997, 329–338. (Serbian Cyrillic).