РИТУАЛНА УЛОГА МЕДА У ДРЕВНОМ ЕГИПТУ, ХЕТИТСКОМ ЦАРСТВУ И ГРЧКОЈ
DOI:
https://doi.org/10.19090/i.2020.31.7-23Кључне речи:
мед, древни Египат, Хетити, Крит, античка Грчка, краљевски ауторитет, хтонски ритуали, дозивање (evocatio) богова, клетве, нормални и ‘абнормални’ ритуалиСажетак
Овде је представљено упоређење употребе меда у ритуалним контекстима култура древног Египта, Хетитске државе и Грчке и показане су важне међусобне разлике. У Египту, или прецизније Доњем Египту, мед је играо важну улогу у краљевским ритуалима који су повезивали моћ, здравље и плодност богова и фараона. Супротно томе, код Хетита, иако укључен у важне обреде, нарочито оне којима је намеравано ‘омекшавање’ богова и привољавање да се појаве међу боговима и људима, мед је само један од много чинилаца. У Грчкој је изгледа постојала разлика између микенског периода, када мед (судећи у мери коју дозвољавају оскудни извори) није био ограничен на посебне типове богова, и архајској и класичној Грчкој, када је у значајној мери био везан за ритуале атипичне врсте, тј. обреде који су евоцирали древна времена или оне који су се тицали подземног света и мртвих. Чланак се завршава разматрањем ограничења која су својствена оваквим компарацијама и спекулацијама о разлозима за уочене разлике. Иако је грађа морала бити представљена са одабиром, наведен је широк распон оригиналних извора.
Downloads
Референце
CTH E. Laroche, Catalogue des textes Hittites, Paris: Klincksieck, 1981.
Hethport https://www.hethport.uni-wuerzburg.de/HPM/index.php.
ID Inscriptions de Délos, 7 vols., Paris: H. Champion, 1926–1972.
Iscr. di Cos M. Segre (ed.), Iscrizioni di Cos, Rome: ‘L’Erma’ di Bretschneider, 1993.
KBo Keilschrifttexte aus Boghazköi.
KUB Keilschrifturkunden aus Boghazköi.
PHI https://epigraphy.packhum.org/.
Akkaya, H. and Alkan, S. ‘Beekeeping in Anatolia from the Hittites to the Present Day’, Journal of Apicultural Research, 46, 2007, 120–124.
Andronikos, M. Totenkult. Archaeologia Homerica III W, Göttingen: Vandenhoeck and Ruprecht, 1968.
Barsacchi, F.G. ‘KBo 20.64: A Hittite Invocation Ritual Mentioning the Thunder’, Altorientalische Forschungen, 43, 2016, 1–16.
Bendall, L.M. Economics of Religion in the Mycenaean World: resources dedicated to religion in the Mycenaean palace economy, Oxford: Oxford University Press, 2007.
Borghouts, J.F. Ancient Egyptian Magical Texts, Leiden: Brill, 1978.
Bowie, A.M. ‘Oil in Ancient Greece and Rome’, in: M. Dudley and G. Rowell (eds.), The Oil of Gladness: anointing in the Christian tradition, Collegeville, Minn.: Liturgical Press, 1993, 26–34.
Bryce, T, The Kingdom of the Hittites, Oxford: Oxford University Press, 2005.
Chauvin, R. (ed.) Traité de biologie de l’abeille: vol. 5 Histoire, ethnographie et folklore, Paris: Masson et Cie, 1968.
Chouliara-Raïos, H. L’abeille et le miel en Égypte d’après les papyrus grecs, Ioannina: Panepistemio Ioanninon, 1989.
Crane, E. ‘History of Honey’, in: Crane 1975: 438–488.
______. (ed.) Honey: a comprehensive survey, London: Heinemann, 1975.
Derchain, P. Le Papyrus Salt 825 (BM 10051), rituel pour la conservation de la vie en Égypte, Brussels: Palais des académies, 1965.
Detienne, M. ‘Orphée au miel’, Quaderni urbinai di cultura classica, 12, 1971, 7–23.
Dodson, A. s.v. ‘Four Sons of Horus’, in: Redford 2001.
Geden, A. S. and Ronan, S. Mithraic Sources in English, Hastings: Chthonios Books, 1990.
Gilan, A. ‘The Ewe that was a Scapegoat Bride: a new look at the Hittite Bestiality Purification Ritual KUB 41, 11+’, Zeitschrift für Assyriologie und vorderasiatische Archäologie, 108, 2018, 226–234.
Graf, F. ‘Milch, Honig, Wein’, in: Perennitas: studi in onore di Angelo Brelich, Rome: Edizioni dell’Ateneo, 1981, 209–221.
Guiman, M. Melissa: archeologia delle api e del miele nella Grecia antica, Roma: Giorgio Bretchneider editore, 2008.
Haas, V. Magie und Mythen im Reich der Hethiter, vol. 1, Vegetationsmythen und Pflanzenmagie, Hamberg: Merlin, 1977.
______. ‘Leopard und Biene im Kulte ‘hethitischer’ Göttinnen: Betrachtungen zu Kontinuität und Verbreitung altkleinasiatischer und nordsyrischer religiöser Vorstellungen’, Ugarit-Forschungen 13, 1981, 101–116.
______. Materia Magica et Medica Hethitica: Ein Beitrag zur Heilkunde im Alten Orient (unter Mitwirkung von D. Bawanypeck), vol. 1, Berlin/New York: de Gruyter, 2003.
Haase, R. ‘Über Bienen und Schafe in der Hethitischen Rechtssatzung’, Altorientalische Forschungen 28, 2001, 124–131.
Henrichs, A. ‘The Eumenides and Wineless Libations in the Derveni Papyrus’, Atti del xvii congresso internazionale di papirologia, Naples: Centro internazionale per lo studio dei papiri ercolanesi, vol. 2, 1984, 255–268.
Heerma van Voss, M. ‘Horuskinder’, in: Lexikon der Ägyptologie, Wiesbaden: Harrassowitz, vol. 3, 1980, 52–53.
Hoffner, H.A. ‘Second Millennium Antecedents to the Hebrew ’Ôḇ’, Journal of Biblical Literature, 86, 1967, 385–401.
______. Alimenta Hethaeorum: food production in Hittite Asia Minor, New Haven: American Oriental Society, 1974.
______. The Laws of the Hittites: a critical edition, Leiden, New York and Cologne: Brill, 1997.
Jameson, M.H., Jordon, D.R. and Kotansky, R.D. A Lex Sacra from Selinous, Durham, NC: Duke University Press, 1993.
Kassian, A., Korolëv, A., and Sidel’tsev, A. (eds.) Hittite Funerary Ritual šalliš waštaiš, Munster: Ugarit Verlag, 2002.
Kelhoffer, J.A. ‘John the Baptist’s ‘Wild Honey’ and ‘Honey’ in Antiquity’, Greek, Roman, and Byzantine Studies 45, 2005, 59–73.
Kritsky, G. The Tears of Re: beekeeping in ancient Egypt, New York: Oxford University Press, 2015.
Kuény, G. ‘Scènes apicoles dans l’ancienne Égypte’, Journal of Near Eastern Studies, 9, 1950, 84–93.
Kurtz, D.C. and Boardman, J. Greek Burial Customs, London: Thames and Hudson, 1971.
Le Sage, D.E. ‘The Language of Honey’, in: Crane 1975: 426–438.
Leclant, J. ‘L’abeille et le miel dans l’Égypte pharaonique’, in: Chauvin 1968: 51–60.
______. ‘Biene’, in: Lexikon der Ägyptologie, vol. 1, Wiesbaden: Harrassowitz, 1975, 786–789.
McCabe, D.F. Miletos Inscriptions: texts and list, Princeton: Princeton University Press, 1984.
Melas, M. ‘The Ethnography of Minoan and Mycenaean Beekeeping’, in: P.P. Betancourt, V. Karageorghis, R. Laffineur, and W.D. Niemeier (eds.) Meletemata: studies in Aegean archaeology presented to Malcolm H. Wiener, vol. 2, Liège/Austin: Université de Liège Press/University of Texas at Austin Press, 1999, 485–491.
Moret, A. Le rituel du culte divin journalier en Égypte, d’après les papyrus de Berlin et les textes du temple de Séti 1er, à Abydos, Paris: E. Leroue, 1902.
Mouton, A. Mythes, rites et prières Hittites, Paris: Les Éditions du Cerf, 2016.
Otten, H. ‘Eine Beschwörung der Unterirdischen aus Boğazköy’, Zeitschrift für Assyriologie und vorderasiatische Archäologie, 54, 1961, 114–157.
Pötscher, W. Theophrastos ΠΕΡΙ ΕΥΣΕΒΕΙΑΣ, Leiden: Brill, 1964.
Redford, D.B. (ed.), Oxford Encyclopedia of Ancient Egypt, Oxford: Oxford University Press, 2001.
Rutherford, I.C. ‘Achilles and the šalliš waštaiš ritual: performing death in Greece and Anatolia’, in: N. Lanieri (ed.), Performing Death: social analyses of funerary traditions in the ancient Near East and Mediterranean, Chicago: Oriental Institute of the University of Chicago, 2007.
Schlichting, R. ‘Neit’, in: Lexikon der Ägyptologie, Wiesbaden: Harrassowitz, vol. 4, 1980, 392–394.
Schuster, M. ‘Mel’, in: Real-Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft, J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 15, 1931, 364–384.
Scullion, J.S. ‘Olympian and Chthonian’, Classical Antiquity 13, 1994, 75–119.
Sokolowski, F. Lois sacrées de l’Asie mineur, Paris: E. de Boccard, 1955.
______. Lois sacrées des cités grecques, Paris: E. de Boccard, 1969.
Simon, C., s.v. ‘Neith’, in: Redford 2001.
Stengel, P. Opferbräuche der Griechen, Leipzig: Teubner, 1910.
Usener, H. ‘Milch und Honig’, Rheinisches Museum für Philologie, 51, 1902, 117–145.
Ventris, M. and Chadwick, J. (eds.) Documents in Mycenaean Greek, 2nd ed. by J. Chadwick, Cambridge: Cambridge University Press, 1973.
Weilhartner, J. ‘Oil and Honey on some of the Linear B-Offering Tablets from Knossos: considerations about their possible application’, Journal of the Prehistory of Religions, 16–17, 2002–2003, 46–52.
______. Mykenische Opfergaben nach Aussage der Linear B-Texte, Vienna: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2005.
West, M.L. The East Face of Helicon: West Asiatic Elements in Greek Poetry and Myth, Oxford: Oxford University Press, 1997.
Zecchi, M. ‘On the Offering of Honey in the Graeco-Roman Temples’, Aegyptus 77, 1997, 71–83.
Ziehen, L. ‘Νηφάλια’, Real-Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft, J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 16, 1934, 2482–2489.