АЛЕКСАНДАР ВЕЛИКИ У СРПСКИМ УЏБЕНИЦИМА ИСТОРИЈЕ У XIX ВЕКУ
DOI:
https://doi.org/10.19090/i.2021.32.144-161Кључне речи:
Александар Велики, уџбеници историје, српске школе, XIX век, антикаСажетак
Александар Велики (356. године пре н. е. – 323. године пре н. е) је био један од највећих освајача у античком свету и у историји уопште. Са само 30 година успео је да освоји све до тада познате државе античког света. Простор који је контролисао простирао се од Грчке на западу преко Египта на југу па све до Индије на истоку. Због својих војних успеха био је инспирација многим писцима свога времена, али и многим писцима у каснијим временима. С обзиром да је обележио једну епоху коју данас називамо хеленизам, своје место нашао је и у свим образовним системима Европе. Од појаве првих уџбеника историје у Европи се учило о Александру Великом и његовим подвизима. Средином XIX века код Срба се појављују први уџбеници историје на српском језику, а своје место у њима нашао је и Александар Велики.
Слику Александра Великог у српским уџбеницима историје у XIX веку одликује неколико особина. Прво, приказан је као један од највећих војсковођа античког света чија харизма је била последица не само његовог војног дела, већ и изузетне личне храбрости. Друго, постоји јасна склоност да се Александар прикаже као ослободилац покорених народа и њихов ујединитељ. Треће, као идеја водиља Александрове владавине види се ширење хеленске културе уз имплементирање оног најбољег од источњачке културе, иако је ово последње наилазило на отпор код његових сабораца. Четврто, Александар Велики се приказује као личност са свим њеним врлинама и манама. При томе се може уочити неслагање између аутора уџбеника. Једни га у потпуности идеализују, други у њему виде само суровог и охолог деспота, док га трећи сматрају добрим, али немилосрдним владарем. Пето, могуће је опазити неколико индиција да постоји тежња да се слика Александра Великог дискретно прилагоди потребама јачања српске националне свести. Тако постоји приметна разлика у представљању Александра Великог у односу на друге ништа мање важне и знамените историјске личности попут Гај Јулија Цезара. Друга индиција је разлика у представљању Александра Великог у немачким и српским уџбеницима. У српским уџбеницима је представљен као освајач, ујединитељ, али и као ослободилац, што није случај у немачким уџбеницима. Трећа индиција су извештаји о раду Новосадске гимназије из 1882/1883 и 1884/1885. године у којима проналазимо писмене теме из српског језика (нпр. Одбрана Јелина од навале перзијске у старо доба и устанак Срба а Турке под Карађорђем и Милоше у наше доба) које нам предочавају оно што никад није експлицитно изречено у уџбеницима: повезивање борбе за ослобођење српског народа повезује са борбом Грка против Персијанаца. Учење националне историје на часовима српског језика било је узроковано смањењем часова из опште и националне историје због увођења наставе мађарског језика и историје Угарске. Наведени пример показује како су теме из антике историје дискретно инструментализоване у сврху неговања националне свести. Отворена инструментализација у уџбеницима на српском језику никад није била могућа, пошто је централна власт сваки такав покушај лако могла да контролише и спречи. Међутим, истицање одређених феномена из античке историје и њихово приказивање из одређеног угла било је знатно теже уочити, али је остављало могућност да се ти исти аспекти у току саме наставе асоцирају са сопственим националним стремљењима. То би објаснило разлике у приказивању Александра Великог у српским и немачким уџбеницима, као и одударање у односу на слику Цезара.
Downloads
Референце
Prvi Izveštaj o javno učiteljsko-pripravničkom zavodu srbskom u Somboru s koncem školske 1862/3. godine, Sombor: Srbska učiteljska škola, 1863. (Serbian Cyrilic)
Prvi program Srbske gimnazije Karlovačke za školsku godinu 1853, Novi Sad: Štamparija Dan. Medakovića, 1853. (Serbian Cyrilic)
Izveštaj Srpske velike gimnazije u Novom Sadu za 1866/67 školsku godinu, Novi Sad: Velika gimnazija Srbske pravoslavne obštine, 1867. (Serbian Cyrilic)
Ancient sources:
Arrian. Anabasis of Alexander, Volume II: Books 5–7. Indica. Translated by P. A. Brunt. Cambridge: Harvard University Press, 1983.
Diodorus Siculus. Library of History, Volume I: Books 1–2. 34. Translated by C. H. Oldfather.. Cambridge: Harvard University Press, 1933.
Plutarch. Lives. Demosthenes and Cicero. Alexander and Caesar. Volume VII. Translated by B. Perrin. Cambridge: Harvard University Press, 1919.
Serbian textbooks:
Bojić, K. Istorija grčkog naroda od postanka do najnovijih vremena, Novi Sad: Tipografija Katarine Janković, 1843. (Serbian Cyrilic)
Bošković, S. Istoria sveta. Za narod i školu, Knj. 1. Istorija starog veka, Beograd: Državna štamparija, 1866. (Serbian Cyrilic)
Sandić, A. Istorija sveta., Stari vek. knj. 1, Novi Sad: štamparija Ignjata Fuksa, 1869. (Serbian Cyrilic)
Varga, O. Istorija sveta po nastavnom planu i uputstvu za srednje škole, Novi Sad: štamparija braće M. Popović, 1898. (Serbian Cyrilic)
Zečević, M. Istorija starog veka. Pregled za višu nastavu, Beograd: Državna štamparija Kraljevine Srbije, 1896. (Serbian Cyrilic)
Secondary sources:
Babić, S. ‘Klasični uzori i kako ih steći. Prilog razmišljanju o ulozi klasične starine u obrazovanju’, Antropologija, 12, 3, 2012, 41–52. (Serbian Cyrilic)
______. Grci i drugi. Antička percepcija i percepcija antike, Beograd: Clio, 2008. (Serbian Cyrilic)
Babić, S. Mihajlović, V. V. ‘Merilo lepote – panhelenski narativ preko granica disciplina’, Književna istorija, 48, 160, 2016, 167–180. (Serbian Cyrilic)
Bešlin, B. ‘O jednom popularnom udžbeniku istorije i njegovom autoru – Istorija sveta Miloša Zečevića iz 1880. godine’, Nastava i istorija, 7, god. V, 2007, 127–146. (Serbian Cyrilic)
Bichler, R. ‘Alexander’s Image in German, Anglo-American and French Scholarship from the Aftermath of World War i to the Cold War’, in: K. R. Moore (ed.), Brill`s Companion tot he Reception of Alexander the Great, Leiden, Boston: Brill, 2017, 640–674.
Boškov, S. ‘Antička književnost u delu Konstantina Bojića’, Zbornik Matice Srpske za književnost i jezik, 66/1, 2018, 49–60. (Serbian Cyrilic)
______. ‘Antička prošlost u Istoriji sveta Aleksandra Sandića’, Istraživanja, 21, 2010, 55–63. (Serbian Cyrilic)
______. ‘Antička tradicija u obrazovanju srpskih učitelja u Somboru u 19. veku’, in: R. Vasić, I. Draganić, K. Maricki Gađanski (eds.), Evropske ideje, antička civilizacija i srpska kultura, Beograd: Društvo za antičke studije Srbije.Službeni glasnik, 2008, 29–36. (Serbian Cyrilic)
______. ‘Karlovačka gimnazija i antička istorija u XIX veku’, Istraživanja, 18, 2007b, 39–46. (Serbian Cyrilic)
______. ‘Nastava antičke istorije u novosadskoj gimnaziji tokom 19. veka’, in: R. Vasić, I. Draganić, K. Maricki Gađanski (eds.), Antički svet, evropska i srpska nauka, Beograd: Društvo za antičke studije Srbije. Službeni glasnik, 2009, 30–38. (Serbian Cyrilic)
______. ‘Udžbenici antičke istorije u srpskim školma u 19. veku’, in: R. Vasić, I. Draganić, K. Maricki Gađanski (eds.), Antika i savremeni svet, Beograd: Društvo za antičke studije Srbije. Arhiv Srema, 2007a, 21–35. (Serbian Cyrilic)
Bubalo, Đ. ‘Bošković Stojan’, in: S. Ćirković, R. Mihaljčić (eds.), Enciklopedija srpske istoriografije, Beograd: Knowledge, 1997, 294. (Serbian Cyrilic)
Dimitrijević, M. ‘Istorija sveta za narod i školu u 4 knjige. Napisao Stojan Bošković’, Danica, no. 10, VIII, 10. April 1867, 236–239. (Serbian Cyrilic)
Djordjević, J. ‘Istorija sveta, pregled udešen za srednje škole. Knj. 1 i 2. Napisao M: Zečević’, Letopis matice srpske, 135, 3, 1883, 119–151. (Serbian Cyrilic)
Droysen, J. G. Geschichte des Hellenismus, Hamburg: Friedrich Perthes, 1836.
Dyson, S. L. In pursuit of Ancient Pasts: A History of Classical Archaeology in the Nineteenth and Twentieth Centuries. New Haven: Yale University Press, 2006.
Gavrilović, N. Novosadska gimnazija (1810–1868). Nastanak i razvoj, Novi Sad: Gimnazija ‘J. J. Zmaj’, 1986. (Serbian Cyrilic)
Gross, M. Historijska znanost. Razvoj, oblik, smjerovi, Zagreb: Liber, 1980.
Jordović, I. Stari Grci. Portret jednog naroda. Beograd: Zavod za udžbenike, Balkanološki institute SANU, 2011. (Serbian Cyrilic)
Koljanin, D. Izgrađivanje identiteta. Istorija Jugoslavije u udžbenicima za osnovne škole u Srbiji 1929–1952, Novi Sad: Filozofski fakultet, 2013. (Serbian Cyrilic)
Kostić, K. T. Iz prošlosti Učiteljske škole u Somboru, Novi Sad: Štamparija ‘Natošević’, 1938. (Serbian Cyrilic)
Kovaček, B. Jovan Đorđević, Novi Sad: Matica srpska, 1964. (Serbian Cyrilic)
Kreissig, H. Povijest Helenizma, Zagreb: Grafički zavod Hrvatske, 1987. (Kreissig, H. Geschichte des Hellenismus, Berlin: Akademie Verlag, 1984)
Mamula, J. ‘Nastava istorije u novosadskoj gimnaziji’, in: Novosadska gimnazija (1810–1960), Novi Sad: Одбор за прославу 150-годишњице, 1960. (Serbian Cyrilic)
Mihajlović, V. V. ‘Relata refero. Percepcija antičke grčkeprošlosti u savremenom srpskom obrazovanju’, Etnoantropološki problemi, 7, 3, 2012, 747–762.
Mihaljčić, R. ‘Zečević Miloš’, in: S. Ćirković, R. Mihaljčić (eds.), Enciklopedija srpske istoriografije, Beograd: Knowledge, 1997, 389. (Serbian Cyrilic)
Papazoglu, F. Istorija Helenizma. Vladavina Aleksandra Velikog. Doba dijadoha, Beograd: Nauka i društvo, 1995.
Petrović, K. Istorija Srpske pravoslavne gimnazije karlovačke, Novi Sad: Matica Srpska, 1991. (Serbian Cyrilic)
Pikering, Dž. Izazov obrazovanju, Beograd: Narodni univerzitet Braća Stamenković, 1971. (Serbian Cyrilic)
Pušibrk, V. Postanak i razvitak Srpske pravoslavne velike gimnazije u Novom Sadu, Novi Sad: Braća M. Popovića, 1896. (Serbian Cyrilic)
Pütz, W. Historische Darstellungen und Charakteristiken für Schule und Haus, Buch 1, Köln: DuMont-Schaubergschen Buchhandlung, 1861.
______. Manual of Ancient Geography and History, New York: D. Appleton & Company, 1855.
Rhodes, P. J. ‘Panhellenism’, in: S. Hornblower, A. Spawfort, E. Eidinow (eds.), The Oxford Classical Dictionary, Oxford: Oxford Classical Dictionary, 2012, 1075.
Stajić, V. Srpska pravoslavna velika gimnazija u Novom Sadu, Novi Sad: Matica srpska, 1949. (Serbian Cyrilic)
Stojkovski, B. Boškov, S. ‘Varga Ottó történelem tankönyveinek szerb nyelvű fordításairól’, in: J. Szalma (ed.), A Magyar tudomány napja a Délvidéken, Újvidék: Vajdasági Magyar Tudományos Társaság 2015.
Struve, G. Weltgeschichte in neun Büchern, Erstes Buch, New York: Verlag von Gustav Struve, 1856.
Trgovčević, Lj. ‘Obrazovanje kao činilac modernizacije Srbije u XIX veku (Analitička skica)’, in: L. Perović, M. Obradović, D. Stojanović (eds.), Srbija u modernizacijskim procesima XX veka, Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije, 1994, 217–232. (Serbian Cyrilic)
Zečević, M. Kako se piše istorija. Odovor Jovanu Đorđeviću od Miloša Zečevića, Beograd: Štamparija Zadruge štamparskih radenika, 1844.
Vasiljević, A. ‘Istorija sveta za narod i školu u 4 knjige. Napisao Stojan Bošković’, Danica, no. 9, VIII, 21. March 1867, 213–215.
Vasin, G. Sabori raskola. Srpski crkveno-narodni sabori u Habzburškoj monarhiji 1861–1914, Beograd: Službeni glasnik, 2015. (Serbian Cyrilic)
Vujčić, N. ‘Slika Aleksandra Velikog u zapadnoj istoriografiji od Drojzena do Bosvorta’, in: R. Vasić, S. Ferjančić, S. Boškov, K. Maricki Gađanski (eds.), Antika i savremeni svet danas, Beograd: Društvo za antičke studije Srbije, 2016, 60–84. (Serbian Cyrilic)
Weber, G. Allgemeine Weltgeschichte. Dritter Band, Leipzig: Verlag von Wilhelm Engelmann, 1883.
Wilcken, U. Alexander the Great, New York: W. W. Norton & Commpany Inc, 1967.
Worthington, I. ‘Alexander the Great, Nation Building, and the Creation and Maintenance of Empire’, in: V. D. Hanson (ed.), Makers of Ancient Strategy. From the Persian Wars to the Fall of Rome, New Jersey: Princeton University Press, 2010, 118–137.
Wolf, M. ‘Censorship as Cultural Blockage: Banned Literature in the Late Habsburg Monarchy’, TTR, Vol. 15, 2, 2002, 45–61.