ПРУГА БЕОГРАД–БАР 1952–1976 ИСТОРИЈА ФИНАНСИРАЊА НАЈВЕЋЕГ ИНФРАСТРУКТУРНОГ ПРОЈЕКТА У СОЦИЈАЛИСТИЧКОЈ ЈУГОСЛАВИЈИ

Аутори

  • Danijel Kežić Christian-Albrecht-Universität zu Kiel Philosophische Fakultät Historisches Seminar Osteuropäische Geschichte

DOI:

https://doi.org/10.19090/i.2011.22.455-476

Кључне речи:

Пруга Београд–Бар, финансирање изградње пруге, народни зајам за изградњу пруге Б–Б, кредит Међународне банке за обнову и развој, удео Федерације у финансирању изградње пруге, привредна реформа, децентрализација привредног система 1971

Сажетак

Пруга Београд–Бар је била највећи и најскупљи инфраструктурни пројекат у социјалистичкој Југославији. Изградња пруге је трајала 25 година, и у овом периоду између 1951. и 1976. године је политички и економски систем у Југославији неколико пута био темељно реформисан. Све те промене су директно утицале на изградњу овог великог пројекта, а нарочито на питање финансирања изградње пруге, које је од самог почетка било у центру пажње. У вези са овим питањем су вођене дискусије између представника различитих република на савезном нивоу педесетих година. Крајем шездесетих година двадесетог века питање финансирања изградње пруге Београд–Бар доспеће и у јавно мнење, и постати предмет дискусија и свађа између југословенских република. Представа о томе да су грађани СР Хрватске и СР Словеније против своје воље морали да финансирају даљу изградњу пруге Београд–Бар и да је, нпр. аутопут Сплит–Загреб био жртва једне овакве политике, и дан-данас је жива у хрватском и словеначком јавном мнењу. Са друге стране је у српском и црногорском јавном мнењу још увек живо сећање на велики успех који је остварен завршетком изградње ове пруге, као и сећање на народни зајам у СР Србији и СР Црној Гори, којим је пруга била „спасена“, јер би иначе била „жртва“ привредне реформе и децентрализације привредног система у Југославији. Сећања на пругу, и неправде у вези са финансирањем изградње пруге су жива и јасна, међутим, правог одговора на питање колико је изградња пруге коштала и ко је ту изградњу платио и даље нема. У раду који следи наћи ћете конкретне и прецизне одговоре на ова два кључна питања.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Објављено

05. 04. 2013.

Како цитирати

Kežić, D. (2013). ПРУГА БЕОГРАД–БАР 1952–1976 ИСТОРИЈА ФИНАНСИРАЊА НАЈВЕЋЕГ ИНФРАСТРУКТУРНОГ ПРОЈЕКТА У СОЦИЈАЛИСТИЧКОЈ ЈУГОСЛАВИЈИ. ИСТРАЖИВАЊА, часопис за историју, (22), 455–476. https://doi.org/10.19090/i.2011.22.455-476

Bрој часописа

Секција

Чланци

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.